Cykloaktivisti menia hlavné mesto

Cykloaktivisti menia hlavné mesto

bike
bike

Cyklokuriéri v uliciach Bratislavy sú ekologickí a doručujú vždy s úsmevom. Foto: Roman Berco Balog. Bratislava, 2014

Mnohí z vás možno tiež snívajú o tom, ako by mohli žiť zdravšie, lepšie, ekologickejšie. V Bratislave sa pri realizácií snov o zlepšení kultúry života stretlo hneď niekoľko iniciatív. Každý mal na začiatku trochu inú motiváciu, ktorú začal po svojom napĺňať. Až vznikol nový občiansky aktivizmus – cykloaktivizmus.

Jednému vadilo, že je v meste priveľa áut, ktoré znečisťujú ovzdušie. Iný chcel schudnúť, a tak začal jazdiť na bicykli. Ďalší sa bojí o svoje deti, keď sa bicyklujú pomedzi vozidlá. A pretože títo ľudia neboli len sťažovatelia, rozhodli sa pre svoje okolie aj niečo urobiť a zmenu iniciovať. Pod názvom Critical mass začali organizovať prvé cyklojazdy, ktoré boli a dodnes sú vyjadrením nespokojnosti so súčasným stavom cyklistickej infraštruktúry a zároveň oslavou slobody jazdou na bicykli. Ich cieľom je vytvoriť z účastníkov či sympatizantov kritickú masu, ktorú by magistrát nemohol prehliadať, ale začal by ju rešpektovať ako rovnocennú v porovnaní s ostatnými spôsobmi dopravy.

CYKLOKOALÍCIA pracuje pre chodcov, cyklistov i vodičov

Združenie Cyklokoalícia už od roku 2011 iniciuje stretnutia s úradníkmi, politikmi, médiami, architektmi, projektantmi, políciou, developermi, špecialistami, ale aj bežnými občanmi. Jej cieľom je budovanie cyklotrás, zlepšenie pohybu pre chodcov aj ochrana životného prostredia. Dáva pripomienky k normám, navrhuje dopravné riešenia, zapája sa do diskusií o verejných priestoroch, doprave i legislatíve. Organizuje workshopy a poskytuje poradenstvo v oblasti nemotorovej dopravy a infraštruktúry. Sú to pritom obyčajní ľudia, z rôznych oblastí života, ktorí majú vlastné zamestnania, rodiny, koníčky. Spája ich spoločná téma, spoločný boj.

Bratislava má magistrát a 17 samostatných mestských častí, a tak majú členovia Cyklokoalície plné ruky práce. Aktuálne riešia tému rozpočtu mesta na cyklodopravu. Okrem toho sa aktívne vyjadrujú k priechodom pre chodcov, navrhli priechody pre cyklistov na karloveskej radiále, ktorá sa bude rekonštruovať.

Spolupracujú so Slovenskou technickou univerzitou v Bratislave (STU) na napojení internátov na kampus STU a pomáhajú študentom s osadením cyklostojanov pred Fakultou architektúry. Navrhovali projekt v rámci Integrovaného regionálneho operačného programu niektorým mestským častiam, navrhli trasovanie cyklotrás v západnej časti Bratislavy v dotyku so Záhorím. Obrovský balík záležitostí, ktoré sa roky odkladali alebo neriešili, dnes Cyklokoalícia tlačí pred sebou a usiluje sa problémy vyriešiť s ohľadom na potreby Bratislavčanov.

„Je to časovo intenzívna práca, ktorá vyžaduje kompromisy v práci i osobnom živote. Bojujeme za práva chodcov i cyklistov, ale nevieme, ako dlho vydržíme,“ vraví Peter Netri, predseda združenia. „Veríme, že sa nám časom podarí zmeniť myslenie úradníkov a pochopia, že cyklistická doprava je dobrá pre všetkých, aj pre vodičov, aj pre ľudí, čo chcú jazdiť na bicykli, aj pre chodcov,“ dodáva. Zapojiť sa do Cyklokoalície môže naozaj každý. Potrební sú ľudia s rôznymi zručnosťami. Dobrovoľníci môžu pomôcť so všetkým od písania grantov, cez administratívne činnosti, písanie blogov, vytváranie vizualizácií, fotenie podujatí, správu sociálnych sietí, až po riešenie právnych, dopravných otázok.

CYKLOKUCHYŇA opravuje bicykle i varí

Cyklokuchyňa vznikla v roku 2011 ako súčasť Cyklokoalície. Funguje na striktne dobrovoľníckom princípe a podľa hesla „viac bicyklov, menej áut“ sa snaží zvyšovať počty cyklistov v Bratislave, a tým prispievať k udržateľnému rozvoju mestskej mobility. Pôvodne organizovali pravidelné cyklotematické udalosti v bratislavskom multižánrovom priestore KC Dunaj. Vtedy tiež existovala jedna malá dielňa na Kozej ulici, kde členovia ako jedni z prvých zvárali freakbajky, cargobajky, tallbajky a iné „cyklopropagačné srandičky“. Postupne sa dielňa presúvala po garážach, až získala priestor v rámci projektu Šafko na Šafárikovom námestí v Bratislave.

Cyklokuchyňa momentálne organizuje pravidelné stredajšie cykloworkshopy a spolupracuje na viacerých projektoch. Prevádzkuje tzv. Open stands, kde si môže prísť ktokoľvek opraviť svoj bicykel za dobrovoľný príspevok. Organizovali medzinárodnú cyklokonferenciu, zúčastňujú sa Dobrých trhov v Starej tržnici, promujú cyklistiku na akciách Geocaching aj na firemných a súkromných podujatiach. Spoločne s Cyklokoalíciou prevádzkujú komunitný systém zdieľania bicyklov, tzv. White Bikes, ktoré môžete stretnúť v uliciach Bratislavy. A tak sa z cykloprojektu postupne vyprofiloval komunitný projekt, ktorý spája slovenských i zahraničných cyklonadšencov žijúcich v Bratislave. Spoločne tvoria, opravujú bicykle, no dokonca i tancujú či varia. Každú stredu sa k nim môžete na Šafku pripojiť, opraviť si vlastný bicykel, pomôcť s opravou cudzieho alebo sa zapojiť do nejakej inej aktivity.

ŠVIHAJ ŠUHAJ

Nielen neziskové aktivity majú v Bratislave svoje miesto. O slovo sa postupne hlásia aj komerčné projekty s dlhodobo udržateľným prístupom. Vychádzajú z presvedčenia, že aj zarábať sa dá bez toho, aby sme ničili náš svet.

Kuriérska služba Švihaj šuhaj v sebe spája radosť z bicyklovania a profesionálne kuriérske služby. „Snažíme sa byť rýchli, ekologickí a doručovať vždy s úsmevom,“ vravia o sebe cyklokuriéri. Vznikli v roku 2009, inšpirovaní podobnými projektmi z Prahy, Viedne a Budapešti. Povedali si, že keď to ide v zahraničí, musí to ísť aj u nás. A podarilo sa.

Dnes zabezpečujú doručovanie expresných zásielok, zásobovanie centra mesta nákladnými bicyklami a najnovšie aj donášku jedla pre vybrané bratislavské reštaurácie. Pre zmluvných partnerov doručujú zásielky 365 dní v roku, v každom počasí. Pracujú pre nich cyklonadšenci rôznych vekových kategórií a hrdia sa tým, že majú najvzdelanejší tím kuriérov. Všetci sú totiž vysokoškolsky vzdelaní. Josef Ošlejšek, riaditeľ skupiny GO4, ktorej členom je aj kuriérska služba Švihaj šuhaj, však priznáva, že táto práca nie je pre každého: „Hľadáme vždy cyklistov telom aj dušou. Ak by bol niekto len sezónny alebo ‘chodníkový’ cyklista, žiaľ, u nás sa nemôže uplatniť. Uchádzača, ktorý nás ubezpečí, že nemá problém jazdiť skutočne v každom počasí a aj v tej najhustejšej bratislavskej premávke, vezmeme na malé testovanie rovno do terénu. Je potrebné, aby prakticky zistil, do čoho ide. Ak zostane stále pozitívne motivovaný a udrží s nami tempo, prijmeme ho do našej družiny.“

Možno spomenuté iniciatívy nedokážu vyriešiť všetky cyklistické problémy Bratislavy, no majú veľkú šancu ovplyvniť kvalitu života mestských cyklistov aj ostatných obyvateľov. „Život je ako jazda na bicykli. Aby si udržal rovnováhu, musíš sa hýbať,” povedal vraj Albert Einstein. A zdá sa, že aj obyvatelia hlavného mesta sa „rozhýbali“ a sú ochotní za zlepšenie svojich cyklo-podmienok bojovať.

Paulína Böhmerová (Spolupracovníčka Platformy MVRO)